Döntéshelyzet - KKV vezetőknek

Ne utólag legyünk okosak

Ha úgy döntesz, hogy eladod a céged ezt a négy témakört érdemes végig gondolnia

A cégvezetők általában az év végén számot vetnek és megnézik milyen volt az adott évük, majd az év elején "új évi fogadalomként" új kihívásokat, elérendő célokat keresnek. Mit kell tenni akkor, ha történetesen ez az új cél, az új kihívás a cég eladása.

Eladás esetén, a cég értékének reális meghatározása, és az eladás folyamatának tudatos tervezése kiemelkedő jelentőségű. Ebben a döntési helyzetben négy pontot érdemes kiemelni.

web-service-1074496_640.jpg

   1. A cég működésének átláthatósága

Legfontosabb a pénzügyi beszámoló aktualizálása. Valós képet tükrözze, ne az egykori stratégiai céloknak megfelelőt. A pénzügyek átláthatósága azért fontos, hogy a potenciális vevő tisztában legyen a megvásárolandó cég tényleges pénzügyi helyzetével. Oly tágan kell ezt értelmezni, hogy ez az áttekintés felölelje az alábbi pontokat is.

  • a tárgyi eszközök számbavétel ( gépek, ingatlanok ) .
  • a kintlévőségek  rendezése
  •  a működéshez szükséges készlet feltöltése, ne maradjon üresen a "kamra", ha van rá lehetőség, emeljük  meg az összegét
  • a kihasználatlan tárgyi eszközöket listázzuk, becsüljük meg értéküket, vagy ami legjobb, próbáljuk meg eladni. 

Világos és reális növekedési stratégiát kell felvázolni, ami felkelti az érdeklődést a vevőben. Érdemes bemutatni, hogy általánosan mekkora a tőkebefektetés az iparágunkba, vagyis  "mekkora biznisz ez?". Mutassuk be az iparágat, a versenytársakat, hívjuk fel a figyelmet az erősségeinkre. 

Jogi és adózási ügyek átnézése, és rendbetétele. Ide tartozik többek között a munkaerő állomány pontos és tényleges számának megadása, a törvényi előírásoknak megfelelően. Például minden dolgozó legyen bejelentve.

A fent említett dolgokat alaposan át kell gondolni, természetesen idő kell hozzá. Ha ügyesen felkészítjük cégünket az eladásra, és értünk a befektetők nyelvén, akkor valószínű kedvező tárgyalási pozícióban leszünk mikor az ár kerül szóba.

    2. Negyed év alatt lezárhatjuk az eladást? 

A válasz nem!handshake-651818_640.png

Ennek egyik jól belátható oka, hogy az eladás előkészítésére is időigényes, és az magára az eladásra is fel kell készülni. Számolni kell vele, hogy a vevő nem feltétlen fog bekopogtatni az ajtónkon. Bizony a vevő nem jön házhoz, a vevőt nekünk kell felkutatunk. És a felkutatással még mindig nem vagyunk célegyenesben, pl időpontokat kell egyeztetni valószínűleg nem csak egyet, ez a feladat általában időigényes.Nyilván a vevő is alaposan megvizsgálja a "portékát" mérlegel, utána jár a számoknak, állításoknak. És ha úgy véli érdemes lenne üzletet kötni akkor még hátra van az átvilágítás is.

Szóval az időzítés és ütemezés alapos átgondolása továbbra is kiemelten fontos. Minimum 3-5 hónapos ütemezéssel számoljunk. 

    3. Vétel ár és a hozzá kapcsolódó feltételek. 

Végre eljutottunk oda, hogy megveszik a céget, és ajánlatot tesznek. Elég valószínű, hogy a vevő valamilyen
feltételhez köti a vásárlást. Szakemberek ilyenkor arra figyelmeztetnek, hogy az árat és a megjelölt feltételeket összefüggéseiben vizsgáljuk meg. Ne essünk abba a csapdába, hogy a magasabb ár fejében kedvezőtlenebb feltételekkel kötjük meg a szerződést. 

    4. Mikor hagyhatom teljesen magára a vevőt a céggel? 

Példának okáért a vásárlási feltételekben szerepelhet, hogy a vevő számára bizonyos ideig rendelkezésre álljon a cégvezető vagy a menedzsment. Annak érdekében, hogy segítse az új tulajdonost a cég sikeres átvételében. Azért,hogy el tudja érni azokat a célokat, amiket a vásárlással el elakart érni. Itt lehet gondolni know-how, bevételi forrás, technológia megszerezése, vagy piachoz való hozzáférésre. 

Cég eladás előtt állók számra egy rövid  záró gondolat.

Ha a cég eladását érzelmi úton közelítjük meg, és azzal a logikával indulok el hogy mérleget vonunk abból mennyi pénzt fektettem bele, és mennyi ért kínálom a céget. Egészen biztos hogy a szerződés eladásához vezető út nagyon nehéz és csalódásokkal teli lesz. Viszont ha reálisan felmérjük a helyzetet, akkor sokkal nyugodtabban és boldogabban léphetünk tovább a mindennapi mókuskerekünkből. 

Debreczeni László és Hajdu Máté

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!


Írj nekünk a donteshelyzet@gmail.com címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

A bejegyzés trackback címe:

https://donteshelyzet.blog.hu/api/trackback/id/tr328242716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Döntéshelyzet - KKV vezetőknek

Olyan összetett, több tényezős, a cég életében fontos döntési helyzetekkel foglalkozunk ahol még tapasztalt vezetőknek sem könnyű optimális döntést hozni. Milyen tipikus helyzetek, döntési csapdák lehetnek ilyenkor és hogyan lehet ezeket eredményesen kezelni. Mindezt életszerű helyzetekben, gyakorló vezetők példáin keresztül nézzük de kitekintve, bemutatva a menedzsment tudomány bevált eszköztárát, megoldásait is.

süti beállítások módosítása